Co jsou vlastně RC Off road modely pro trial a expedice ?

12.05.2013 15:52

Spousta lidí se ptá o co vlastně jde?

Co jsou RC Off-road modely pro Trial a Expedice a v čem se liší ? 

 

Jedná se o modely dálkově řízených autíček, které jsou po vzoru skutečných automobilů, postaveny v měřítku 1:10.

Tyto modely pohání elektromotory (ať už uhlíkové nebo střídavé), kterým dodávají energii dnes již většinou moderní Li-Bol baterie.

Doba jízdy takovéhoto modelu se pohybuje v závislosti dle typu a náboje baterie, typu motoru, členitosti terénu, stylu jízdy a dalších faktorů od nějakých 30 minut až klidně po 4 hodiny.

Tyto autíčka se používají buď na EXPEDICE, nebo na TRIAL.

 

EXPEDIČNÍ MODELY:  jsou daleko propracovanější než trialové. Zpravidla je model navíc osazen osvětlením, zvukovým modulem a další elektronikou jako je naviják a podobně. Dále bývá doplněn o další doplňky jako jsou kanystry, rezervní kola, klíny, řetězy až po zahrádky s karimatkou či jízdním kolem. Tyto modely se provozují jako rodinná zábava, kdy se domluví určitý počet nadšenců do tohoto hobby a vyrazí na nějakou expedici. Jelikož se jedná o klidný výlet přírodou po turistických stezkách, pokud možno mimi asfaltové zpevněné plochy, takže se většinou připojí celý zbytek rodiny a vyrazí se na výšlap. Tyto výlety jsou čím dál tím více oblíbenější, proto se může stát, že právě na vaší turistické procházce třeba na Ještěd, Lysou horu, nebo Praděd narazíte na skupinu lidí jdoucí proti vám a před nimi jedou malé modely autíček.

 

RC TRIAL: je v podstatě závodní disciplína, která vychází po vzoru skutečného Off road trialu z jízdy členitým až neprůjezdným terénem po trase vyznačené brankami. Má vlastní pravidla, které jsou převzaty ze skutečného Off road trialu a s drobnými úpravami aplikovány pro tyto RC modely.

Ježdění spočívá v projetí vytýčené trasy mezi brankami správným směrem s dosažením co nejméně trestných bodů. Trestné body se získávají za dotek branky, shoz branky, neprojetí brankou, couvání a podobně. V rámci jednoho závodu se jede několik sekcí. Ten kdo v závodu nasbíral nejméně trestných bodů vítězí. Při této disciplíně často dochází k převrácením, pádům a podobným divácky zajímavým okamžikům. Proto na karoseriích nejsou žádné doplňky a zbytečnosti jako u expedičních modelů, těžiště se snižuje co nejníže, ať jsou podvozky co nejstabilnější. Zpravidla bývají modely i rychlejší než expediční, aby v případě potřeby nechyběl při překonávání překážky potřebný výkon.

 

Častý dotaz je také kolik tavovýto model stojí a jaký model (od kterého výrobce) si pořídit?

Autíčko, které zvládne méně náročný terén se dá zakoupit již od cca 5000,- Kč jako stavebnice, kde je však potřeba dokoupit další části k zprovoznění (vesměs elektroniku), nebo od cca 7500,-Kč v RTR setu, kdy stačí jen vložit nabité baterie a vyrazit.

Nejčastěji se pro tyto autíčka pořizují podvozky firmy TAMIYA s označením podvozku „CC-01“ (levnější varianta), nebo dražší a terénem průchodnější varianta od firmy Axial podvozek s označením podvozku „SCX 10“.

Lze koupit jak stavebnici tak již kompletně sestavený RTR model připraven k jízdě.

Někteří modeláři mají podvozky vlastní výroby a to dokonce i včetně převodovek.

Na tato podvozky se osazují buď lexanové karoserie, které nejsou až tak propracované, ale poměrně dobře snášejí horší zacházení, pády apod. Jsou lehké tím pádem nezvedají těžiště modelu, proto se používají spíše na trial.

Nebo plastové karoserie, které jsou křehčí a náchylnější k poškození. Jsou daleko propracovanější než lexanové karoserie a proto se většinou používají na expedicích, kde nehrozí až tak velké riziko zničení a autíčka jsou vesměs poměrně zdařilou kopií skutečného vozu se všemi detaily.

Jelikož  každý člověk se chce nějak lišit od ostatních, tak i modeláři chtějí, aby ten jejich model byl jedinečný a odlišný. Proto si buď jen stříkají karoserie podle svých návrhu, doplňují je různými doplňky až po fajnšmekry, kteří si karoserie a vlastně celý model vyrábějí sami.

(tabbert)